top of page

Så väljer du CDP för ditt företag

Uppdaterat: 28 jan. 2022

Customer Data Platform har gått från hype till hygienfaktor. Många olika teknikleverantörer har svängt sin utveckling för att hänga på tåget. Det finns flera dimensioner att tänka på vid val av en CDP, här reder vi ut några av dom stora.


ree


Marknaden för CDP:er kan delas in i fyra fält:


  • Applikations-CDP:er: Här finns verktyg som t.ex. MA-platformar som byggt in CDP-funktionalitet och CDP:er som byggt på MA-funktionalitet. Typiskt sett är det verktyg med starka funktioner för att importera och normalisera data. Oftast så saknas avancerade infrastrukturfunktioner som t.ex. felhantering av dataströmmar.

  • Infrastrukturs-CDP:er: Här finns de verktyg som satsat fullt ut på CDP-funktionalitet genom dataströmmar och ID-matchning över företagets olika system. Här finns avancerade funktioner för segmentering och datanormalisering men inget mer. All dataaktivering mot kund hanteras av andra system.

  • Enterprise: Här finns de CDP:er som anpassat sig för stora företag. Denna dimension innefattar datakapacitet och datagarantier men även support, avtalsstruktur, och prismodell.

  • Små- och medelstora företag: Här finns de CDP:er som inte satsat på storskalighet utan istället har många små kunder. Fördelar kan vara en dynamisk anpassningsförmåga för just ditt behov men nackdelen kan vara att funktioner saknas och behöver utvecklas.


När du har dina use case och ger dig ut på marknaden är det bra att ställa sig två frågor innan du gör din short list över leverantörer.


Har du idag en fungerande martech-stack? I så fall ska du välja en en CDP för infrastruktur. Det blir ett mer ekonomiskt och anpassningsbart val. Låt din CDP vara navet för resten av din adtech och martech. Om du istället är på jakt efter ett CRM- eller MA-verktyg och det verktyget kommer att vara centralt för din affär, då kan du kika på applikations-CDP:er istället.


Är ditt företag lite större och har miljontals aktiva besökare? I så fall ska du välja en enterprise-CDP. Datakapacitet, datagarantier och avtalsstruktur är alldeles för viktiga faktorer för att lämnas åt en liten teknikleverantör. Är du ett litet företag kan du komma billigare undan med en CDP som är anpassad för småföretagsmarknaden.



John Eriksson

Principal Expert, Autopista


Kommentarer


Don't miss out on the latest in digital growth - Subscribe to our newsletter!

Thank you for subscribing to our newsletter!

CONTACT US

Autopista AB

Drottninggatan 112

113 60 Stockholm

 

​​

© 2021 Autopista AB

Thanks for submitting!

bottom of page