top of page

Dags att skrota dina ROAS-mål i digital annonsering

Uppdaterat: 21 apr. 2022



Under det glada 10-talet var den digitala marknadsföringen likt ett självspelande piano. Du ställde in dina ROAS-mål och kunde lita på att algoritmerna i plattformarna gjorde sitt. Det gällde bara att lägga krut på att analysera fram en önskvärd ROAS-siffra, gärna baserat på LTV, och förse plattformarna med data.


Tyvärr går utvecklingen baklänges, åtminstone för dig som gillar självspelande pianon. Lagstiftning kring privacy har drivit fram ett teknikskifte som satt ROAS-mätningen ur spel. Skiftet har kommit gradvis, så långsamt att de flesta inte ens har märkt det. Idag möter vi många kunder som undrar varför deras CAC blivit märkbart högre. Anledningarna är flera, men en av de stora är att Apple sedan april 2021 ber sina användare om tillåtelse att bli spårade. Har du många köp via mobilen har du därför sett en gradvis stigande CAC i din annonsering.


Exempel på hur CAC stiger när möjligheten att mäta konvertering på besökare minskar.


Det finns många smarta sätt att angripa dom nya privacy-utmaningarna i digital marknadsföring. Att ställa om till mätning på serversidan eller använda en CDP för att få en starkare hävstång på förstapartsdatan är två effektiva metoder. Tyvärr finns det också några mindre smarta tillvägagångssätt.


Många svarar på utmaningen genom att dra ned på sin annonsering, men det är fel väg att gå. Du bör istället skrota dina automatiska ROAS-mål och ställa in annonseringen på visningar eller klickmål i dina annonsplattformar. För dig som köper mycket programmatic är det läge att rikta en del av budgeten mot cookieless. Följ sedan försäljning och annonseringskostnader och se till att de korrelerar. Att dra ner annonseringen skapar en situation där du tappar annonsering mot potentiella kunder.


Det självspelande ROAS-pianot var bekvämt, men tyvärr finns det inga tecken på att det kommer att börja spela igen snart. Dags att lära sig grundackorden igen!



John Eriksson

Principal Expert, Autopista


Tobias Mattson

Principal Manager, Autopista



Förkortningar som används i artikeln


  • ROAS: Return on Advertising Spend. Ett mått på hur mycket pengar du får tillbaka per investerad krona i annonsering.

  • LTV: Lifetime Value. Ett mått på hur mycket en kund är värd under sin tid som kund hos dig.

  • CAC: Customer Acquisition Cost. Ett mått på vad varje ny kund kostar.

  • CDP: Customer Data Platform. En plattform för att samla kunddata och distribuera till dina andra platformar.


Comments


Don't miss out on the latest in digital growth - Subscribe to our newsletter!

Thank you for subscribing to our newsletter!

CONTACT US

Autopista AB

Drottninggatan 112

113 60 Stockholm

 

​​

© 2021 Autopista AB

Thanks for submitting!

bottom of page