top of page

Så växte vi Wise Organic Skincare - Tre tips


Gunilla och storsäljaren Face Cream Anti Age

Wise Organic Skincare är en litet hudvårdsmärke med e-handel som den viktigaste försäljningskanalen. Wise är populärt hos sin målgrupp kvinnor över 40. Produkten är stark och skapar många återkommande kunder. Största problemet har varit skalbarheten i affären och att få fler kunder att upptäcka produkterna. Efter att ha provat sig fram bland flera partner inom media, PR och digital analys hittade Wise Organic affärskonsulterna Autopista.


“Autopista är en perfekt partner för mig som behöver hjälp med både strategi och utförande. Dom har hjälpt mig från marknadsplan till synliga resultat i mitt affärsystem. Dom har jobbat nära mig och mitt team och bidragit till en ökad energi i hela företaget.” säger VD Gunilla Brunell.


Projektet sträckte sig över 12 veckor och lyckades öka försäljningen i den säsongsmässigt svåra sommaren med 30% jämfört mot tidigare år. Projektet hade flera komponenter och innehöll bland annat

  • Analys nuläge och målläge

  • Prioritering av tillväxtinitiativ enligt Impact / Effort

  • Tillväxtplan med marknadsplan, content-plan

  • Budget digital annonsering

  • Utbildning och coaching i User Generated Content (UGC) marknadsföring

  • Koppling mellan e-handelssystem och Metas och Googles annonsplatformar

  • Annonskampanjer för varumärkesbyggande och försäljning

  • Dashboard för rapportering av intäkter, kostnader och övriga nyckeltal


“Vi nöjer oss inte med att ge rekommendationer och automatiserade rapporter utan jobbar nära våra kunder och ser till att det händer på riktigt,” säger Tobias Mattsson, partner på Autopista.


Tobias ger tre tips till små e-handlare i stark tillväxtfas

  • Ta fram en marknadsplan med en varumärkesplattform. Håll dig till dessa över tid, annars riskerar din marknadsföring att bli spretig och onödigt kostsam. Vilka är våra kärnvärden och säljbara skillnader? Hur ska vår kommunikation få fram dessa till vår målgrupp?

  • Skapa en tydlig säljfunnel med KPI:er för varje del. Vad gör vi för att öka varumärkets styrka och hur tar vi tillvara på det i säljdrivande marknadsföring? Viktigt att inte blanda ihop målen i de olika faserna i resan mot att bli en ny kund.

  • Mät så mycket du förmår och använd benchmark. Idag är mätning av digital marknadsföring svårare än för bara två-tre år sedan på grund av privacy-trenden. För att få ihop bilden av vilken effekt du skapar behöver du flera datakällor kombinerat med erfarenhet och benchmark.


Comments


Don't miss out on the latest in digital growth - Subscribe to our newsletter!

Thank you for subscribing to our newsletter!

CONTACT US

Autopista AB

Drottninggatan 112

113 60 Stockholm

 

​​

© 2021 Autopista AB

Thanks for submitting!

bottom of page