top of page

HALLOWEENSPECIAL: Jaga bort zombiesystemen

Uppdaterat: 28 jan. 2022

Alla marknadsteam har sina zombiesystem. Dom skapar inget värde men är inte heller döda. Ibland är dom sluga och svåra att ta kål på. Zombiesystem är martech-system som inte längre används. I sin ändlösa vandring livnär dom sig på din budget. Såhär gör du som CMO för att identifiera och oskadliggöra Zombiesystemen.


ree

Zombiesystem ser ut ungefär som vanliga system och kan vara svåra att identifiera. Här är några karaktärsdrag.


  1. Begränsat antal användare - Bara några få användare vet hur man använder systemet eller ens hittar login-funktionen. Detta är gäller visserligen för många värdefulla system, men kolla att de som borde veta hur man använder systemet verkligen vet hur de använder det. Use it or lose it!

  2. Begränsat användande av funktioner - Ett stort system används för ett litet problem. Du har kanske en marknadsledande plattform för Marketing Automation men använder den bara för att skicka SMS på Black Friday. Överväg att bygga ut användningen eller ersätt med ett enklare. En tumregel är att om du inte använt avancerade funktioner i år så kommer du inte att göra det nästa år heller. Ladda hagelbrakaren!

  3. Överlappande funktioner - Flera system gör samma sak. Du har kanske en Customer Data Platform och samtidigt en connector för annonskanaler. Dags att jaga bort connectorn! Vid överlapp är det ett bra tips är att behålla den plattform med störst funktionalitet, såvida det systemet inte faller enligt punkt 2. Behåll det mest livskraftiga!

  4. Strategisk missmatch - Ett system stöttar inte den nuvarande strategin tillräckligt bra. Använder du Googles attributionsmodeller när din nuvarande mediabudget ligger mest hos Facebook? Kan vara läge att använda Facebook-centrisk attribuering istället. Rensa bort och ge utrymme för det levande!

  5. One hit wonder - Ett system som användes för att ge en snapshot som inte förändras. Kanske använde du ett avancerat AI-system för att ta reda på bostadsort och kön på dina kunder? Datan gav en värdefull insikt men ändras inte nämnvärt månad till månad och stöttar inte längre några beslut. Ta systemet ur sitt lidande!

  6. Andra levande döda - Den som älskade systemet försvann. En karismatisk webbanalytiker kanske bestämde sig för att dra in Adobe Analytics under sitt sista år på tjänsten. När hon försvann lämnade hon efter sig ett virrvarr av script och rapporter. Visserligen ger dom ett visst värde ibland men ingen vårdar dom längre. Dags att begrava systemet för gott!



John Eriksson

Principal Expert & Partner, Autopista

Kommentarer


Don't miss out on the latest in digital growth - Subscribe to our newsletter!

Thank you for subscribing to our newsletter!

CONTACT US

Autopista AB

Drottninggatan 112

113 60 Stockholm

 

​​

© 2021 Autopista AB

Thanks for submitting!

bottom of page