Framgångsfaktorer i ett martech-projekt
- tobiaseidem7
- 8 jan. 2021
- 2 min läsning
Uppdaterat: 28 jan. 2022
Att välja rätt verktyg i din martech-stack är svårt nog, men många marknads- och analysavdelningar lägger för mycket hopp och önskan i verktygsvalet. Hur du använder och organiserar dig runt verktyget är långt mer avgörande.

John pratar om framgångsfaktorer tillsammans med Fredrik Steigård från ATG på Salesforce Trailhead i Stockholm 2020
Verktygsval - 25% av din framgång
Att välja verktyg är kul. Du får prata med säljare med stort självförtroende som får dig att tro att allt är möjligt, bara du väljer just deras programvara. Att välja verktyg är också belagt med ångest då du vet att martech-världen blir större och mer komplex för varje vecka. Dessutom vet du att när ett verktyg väl är inskruvat i stacken så blir det bökigt att skruva ut det. Det är förståeligt att det läggs mycket energi och fokus på att välja rätt verktyg. Det är absolut viktigt att välja rätt, men det är inte i denna process som den stora framgången skapas.
Metodik - 30% av din framgång
Hur du skruvar in ditt verktyg och använder det smart är viktigare än själva verktyget i sig. Har du kopplat din affärs- och transaktionsdata till ditt CRM? Använder du rätt timers för dina triggers i ditt MA-verktyg? I ett dåligt verktyg kan datakopplingarna och inställningarna vara svårare att göra, men oftast så går det. Även det allra dyraste verktyg blir nästan värdelöst om data registreras dubbelt i vissa fält, vilket är ett av de vanligaste felen jag hittar.
Operativ modell - 45% av din framgång
Hur organisationen och processerna ser ut runt ditt verktyg är den viktigaste framgångsfaktorn. Det är vanligare än du tror att ingen använder verktyget som köpts in för miljonbelopp. Kompetens och ägarskap saknas. Är det marknad eller analysteamet som borde ratta verktyget? Ett annat vanligt misstag är att verktyg som används för centrala målgruppsstyrningar (t.ex. DMP eller CDP) tryckts ner till en alldeles för junior förmåga. Verktyget kan vara väl tekniskt inskruvat men får ingen affärsmässig hävstång eftersom det behövs seniora förmågor att driva igenom use case mot seniora stakeholders. Ytterligare ett misstag är att verktyget får operera i en silo, antingen i marknadsteamet eller i analysteamet. Tricket är att få ihop världarna. De flesta moderna verktyg är anpassade för tvärfunktionella arbetssätt. Arbetar du på ett annat sätt kommer du att få svårt att få ut maximal effekt från ditt verktyg.
John Eriksson
Principal Expert, Autopista
Comments