Öka konkurrenskraften med en offensiv datastrategi
- tobiaseidem7
- 19 apr. 2021
- 1 min läsning
Uppdaterat: 28 jan. 2022
De senaste åren har de flesta företag insett att data inte är en biprodukt av system utan en värdefull tillgång. Data kan analyseras som beslutsunderlag eller aktiveras för att förbättra försäljningen och kundupplevelsen. Trycket från ledningen är ofta högt för att åstadkomma bättre analyser och ökad tillväxt med hjälp av data.
En del av motståndet är uppfattningen att data inte i första hand är olja för tillväxt utan något som bör hanteras varsamt. Policies för kvalitet och säkerhet samt ständigt ökande krav från lagstiftare gör terrängen svårnavigerad. Vissa företag ger upp helt och låter sin värdefulla kunddata ligga i källaren.
Ofta träffar jag uppgivna chefer som försökt åstadkomma förändring som suckar något i stil med “GDPR och Schrems II gör att vi kan knappt göra någonting med våra data.” När man skrapar lite på ytan som sakkunnig så märker man dock oftast att handlingsutrymmet är större än vad somliga jurister och säkerhetsansvariga tror.
Ett metod för att öka konkurrenskraften med data som hävstång är att formulera en offensiv datastrategi. Framarbetad och kommunicerad på rätt sätt kommer den att hjälpa då säkerhet och kontroll står mot flexibilitet och lönsamhet. Utan en offensiv datastrategi riskerar argumenten för regelefterlevnad att vinna i onödan, särskilt i de fall då de bekvämt nog innebär att inte göra någonting.

Figuren och tabellen ovan har jag använt för att stötta diskussioner om en mer offensiv datastrategi. Så länge ditt företag inte är ett sjukhus eller verkar inom en hårt reglerad bransch kan du förmodligen öka den offensiva kraften i din datastrategi.
John Eriksson
Principal Expert & Partner
Comentários