top of page

HALLOWEENSPECIAL: Jaga bort zombieprojekt från din agenda

I din vardag som marknadschef behöver du balansera resurser mellan projekt. Vissa projekt ger en viss avkastning men kan ersättas med projekt som ger ännu högre. Det krävs mod att jaga bort zombieprojekten. Här är mina tips på hur du identiferar och avbryter ett projekt som är mer levande än dött i din marknadsorganisation.


ree

Zombieprojekt är lömska eftersom dom ger en viss avkastning och därför undviker normala utrensningar. Ett zombieprojekt kan på ytan se värdeskapande ut och intäkterna är oftast synliga. Kostnaderna är dock sällan lika transparenta och alternativkostnaden kan ibland vara väldigt hög. Använd alternativkostnaden som vapen när du vill oskadliggöra ett älskat zombieprojekt med ett nytt projekt med okända vinster.


Normalt lever zombieprojekt i flockar och så här kan dom utmärka sig.


  • Matchar inte strategi - Projektet är inte längre aktuellt på grund av ny strategi. Denna typ av zombieprojekt är ofta väldigt gammalt och långsamt. En gång i tiden var projektet livskraftigt och modernt men tiden hann ikapp till slut. Kolla alla dina projekt så att de ligger i linje med strategin.

  • Klarade inte lansering - Projektet levde inte upp till förväntningarna. Nya projekt omges ofta av stor entusiasm som kan leva kvar under flera år. Denna energi är kraftfull men tyvärr är ofta business case för optimistiska. När verkligheten hinner ikapp ska projekt avbrytas för att ge plats för nya.

  • Mediokra resultat - Projektet levererar svagt under flera år. Ibland är inställningen att vissa projekt måste finnas även om de inte skapar lika mycket värde som andra. Se över projekt som levererat konstant svag. Ni måste kanske inte ha en Facebook-sida med 0,001% engagemang eller en marknadsförings-app som måste marknadsföras?

  • Förra VD:ns favoritprojekt - Projektet levererar dåligt men får vara kvar på grund av stöd högt uppe i organisationen. Ibland vet alla om att ett projekt går dåligt men ingen vågar göra något på grund av att projektet har initierats högt uppe i organisationen. Ibland kan projektets sponsor ha lämnat företaget men den beskyddande auran tycks finnas kvar. Jaga bort så fort du kan!

Kommentarer


Don't miss out on the latest in digital growth - Subscribe to our newsletter!

Thank you for subscribing to our newsletter!

CONTACT US

Autopista AB

Drottninggatan 112

113 60 Stockholm

 

​​

© 2021 Autopista AB

Thanks for submitting!

bottom of page